tirsdag 22. mai 2012

Fra Statskirke til folkekirke

Så er statskirken over, og prossessen har gått rimelig smertefritt for de fleste, vil jeg tro. De eneste unntakene tror jeg er de mørkemenn som stadig vil komme med utbrudd at dette vil bety slutten for kristendommen i Norge, og at vi vil bli et muslimsk-stalinistisk diktatorteokrati der kirker brenner hver annen uke.

ROLIG,ROLIG.. Det vil ikke skje. Kristendommen vil klare seg fint den, som alle andre trosformer og livsyn vil.


Man trenger ikke ha et sugerrør i statskassa for å nødvendigvis ha kirkebygg, og man trenger ikke ha den avhengigshetsforholdet til Pappa og Mamma Norge lengre. Kirka er voksen nok til å klare seg selv nå.

Og er det ikke fint at kirka blir returnert til folket? At dette blir helt og fullt en folkekirke, for de som gjerne vil bruke kirka? Jeg ville tro det, selv om jeg ikke er kristen.  Og er det ikke bra at kirka endelig får lov til å utnevne sine egne proster,biskoper og geistlige ellers? See the silver lining, kirkefolk. Vær positiv til denne forandringen, for tro meg eller ei. Dette var en forandring som måtte komme, som kirka må igjennom for å kunne eksistere i et moderne Norge der religionsfrihet er en av de store kampsakene. Friheten til å ha en tro, eller ikke ha en tro om man så vil. Da kan man ikke ha en statskirke som legger seg unødig opp i personlig overbevisning.

God Debatt
Roger Pedersen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar